28.3.2018

Tänään meillä oli vapaapäivä ja lähdimme tekemään pienen retken Pisaan. Otimme aamulla aikaisin bussin, sekä junanja matkasimme Roomaan. Meidän piti ensimmäistä kertaa käyttää metroa ja vaihtaakin sitä. Onneksimatka sujui hyvin ja pääsimme ajoissa juna-asemalle ostamaan liput Pisaan. Matka sinne kesti hieman reilu 3h ja meno matkalla jouduimme vaihtamaan junaa Firenzessä. Puolen päivän aikaa olimme perillä ja lähdimme tutkimaan vanhaa kaupunkia ja pikku hiljaa suunnistamaan Ihmeiden aukiolle. Sinne matkalla kävellessämme huomasimme suuren ihmisjoukon joenrannalla. Pysähdyimme katsomaan mitä ihmiset odottivat ja siinä vaiheessa kun ihmiset rupesivat laulamaan luultavasti Italian kansallislaulua päätimme ottaa videota. Hetken päästä 9 hävittäjää lensi ylitsemme ja niistä tuli Italian lipun väriset savut. Emme oikein tiedä miksi tälläinen tapahtuma oli järjestetty, mutta se oli ihan kiva kokemus. :)

Lopulta pääsimme Ihmeitten aukiolle ja näimme Pisan kalvetantornin. Mirella kävi ostamassa lipun tornin sisälle ja Mirjam jäi korkeanpaikan kammoisena alas odottamaan. Näkymät olivat erittäin hienot. Tornissa oli jännä seisoa, koska lattia oli viisto.

Sen jälkeen kävimme yhdessä ostamassa lipun, joka oikeutti kirkkoon, katedraaliin, museoon, sekä historialliseen hautasmaalle pääsyn. Jokainen paikka oli todella hieno ja kokemus oli unohtumaton. Kirkoissa oli jopa muumioituneita kalloja ja luita, sekä lasisessa arkussa alttarilla pappi.

Nähtävyyksien jälkeen kiertelimme hieman kaupoissa ja seitsemän aikoihin lähdimme takaisin junalla kohti Roomaa. Jouduimme ottamaan taksin takaisin kotiin, koska viimeinen bussi oli jo mennyt yhdeksän aikoihin ja olimme perillä vasta klo. 23. Väsyneinä kaaduimme heti sänkyyn nukkumaan.